SANAT TARİHİ VE SANAT EĞİTİMİ
Kadir
ŞİŞGİNOĞLU *
Sanat tarihi; tarihsel süreç içinde sanatın gelişim evrelerine ışık tutar. Toplumların ve kültürlerin gelişimine bağlı olarak eserden yola çıkar, sanatçısını, dönemsel üslub özelliklerini araştırır. Sanat eserini ve sanatçısını kendi çağında, kendi zamanında, ait olduğu kültürde görebilmemizi, anlayabilmemizi sağlar. Bunu yaparken Tarih, Coğrafya, Arkeoloji, Nümizmatik, Antropoloji, Sosyal Antropoloji, Kültür Tarihi, Uygarlık tarihi, Felsefe Tarihi gibi diğer bilimlerin yardımını alır.
.
Sanatı – sanat eserini yaratan insandır. Sanatın tarihini bilmek aslında insanın-insanlığın tarihini bilmektir. Sanat tarihi insanın yeryüzünde bıraktığı ilk izle başlar. İlk iz aynı zamanda insanın düşünce tarihinin, tasarım tarihinin de başlangıcıdır. Sanat tarihi bu yönüyle kültürün de tarihidir. Sanat ile kültür arasındaki bağlamsal ilişkinin keşfini yapabilen birey için “sanat tarihi eğitimi” kültürel gelişim için zorunlu bir süreçtir.
Eğitimin ciddiye alındığı, çağdaş eğitim programları ve yöntemlerinin uygulandığı ülkelerde sanat tarihi eğitimi, yaşadığımız dünyayı, insanlığın gelişim sürecini anlayabilmenin yollarından biri olarak görülür.
Sanat tarihi eğitimi süreci bireyin geçmişle bağının farkında olmasını, geçmişten bu güne nelerin aktarılabildiğini anlamasını sağlar. İnsanlığın çok kültürlü bir düzen olduğunu anlamasına olanak tanır. Bireyin kültürlerarası ilişkileri kavramasına farklı kültürlere hoşgörü ile bakmasına katkıda bulunur. Ciddi anlamda sanat tarihi bilgilerini özümseyen birey, yediği yemeğin, giydiği giysinin, kullandığı araç gerecin hangi kültürden günümüze kadar ulaştığını bilir ve o kültürü oluşturan toplumlarla empati kurar. Böylelikle toplumların yaratıcı düşüncelerine saygı duymayı öğrenir ve kendi çevresinde demokratik yaşamının gelişmesine katkı sağlamış olur. Sanat tarihi eğitimi sürecinden geçen bireyin imge dünyası, görsel dili ve ifade gücü zenginleşir. Birey görsel imgeleri daha kolay algılar, daha kolay anlar ve değerlendirir. Sanatsal yaratımları ve çevresini farklı bir bilinçle değerlendirebilme becerisi kazanır.Yaşadığı çevrede gündelik nesneden mimariye varıncaya kadar, gördüğü her tasarımın estetik değer taşıyıp taşımadığına ilişkin yargılar geliştirir.
Sanat eğitimi sürecinde sanat tarihi öğrenmek çok önemlidir. Sanat tarihi, sanat eğitimi sürecinin dört temel bileşeninden (sanat uygulamaları, estetik ve sanat eleştirisi, sanat tarihi ve müze kültürü) biridir. Mesleki sanat eğitim sürecinde sanat tarihi eğitimi çok önemli yer tutar. Lisans ve lisansüstü programlarında bu önemin gerektirdiği ağırlıkta dersler konulur.
Öğrencilerin sanat literatürünü geliştirmek için kültürel anlamda sanat tarihi bilgisine , sanatsal yaratıcılığını geliştirebilmek için sanat tarihinin görsel imge zenginliğine gereksinimi vardır. Bu nedenle sanat eğitimi sürecinde temel bir felsefesi olan, tarih ve kültür bilinci gelişmiş öğrencilerin en geçerli başvuru kaynağı sanat tarihidir.
Enteklektüel ilgi ve bilgiye sahip olmayanlar için sanat tarihini anlamak zordur. Sanat tarihi eğitimi çok yönlü ilgi ve bilgi gerektiren bir süreçtir. Esere baktığınızda, yetersiz tarih bilginizden dolayı zamanı algılayamıyorsanız, coğrafya bilginizin eksikliğinden hangi coğrafyada üretildiğini bilmiyorsanız
esere zamansal ve mekansal bir
kimlik kazandıramazsınız. Kültür tarihi
bilgileriniz yetersiz, hangi
kültürün eseri olduğunu anlayamıyorsanız o eser ile sizin aranızda bağ oluşmaz.
Eser geçici bir süre gözünüze
çarpar, sonra kaybolur. Tarih
ve kültür bilincine sahip iseniz bir
sanat eserini gördüğünüzde zaman
yolculuğuna çıkar, eserin zamanına ulaşırsınız. Sanatçısı ile tanışır empati kurarsınız, toplumunu tanırsınız . Bu yolculuğunuzda eser ile birlikte
bazen başka kültürlere konuk olursunuz. Bazen başka sanatçıların başka eserleri
ile yan yana gelirsiniz. İşte o zaman bu
yolculuk keyifli bir oyuna
dönüşür. Bu yolculuklardan keyif alanlar yeni keşifler için müzeleri, sanat galerilerini, tarihi yapıları, antik kentleri
gezerek kendilerine yeni oyun
alanları yaratırlar.
Yirmi yıldan beri KTÜ’nin farklı fakültelerinde ve Eğitim Fakültesi’nin farklı
bölümlerinde sanat tarihi
dersleri veren bir öğretim
elemanı olarak (bölümler arasında küçük
farklılıklar olsa da)
öğrencilerin sanat tarihi ilgilerini, bilgilerini ve öğrenme
düzeylerinin yetersiz
olduğunu söyleyebilirim. Özellikle kendi bölümüm Güzel Sanatlar Eğitimi Resim-iş
Öğretmenliği ana bilim dalında bu yetersizlik
daha da belirgindir.
Öğrencilerimizin çoğunun
düzenli okuma alışkanlığının olmaması, kendi yaş ve ilgi düzeyinde
bilinmesi gereken temel tarihsel ve
kültürel kavramların öğrenilmemiş olması, sanat tarihi derslerinin “gereksiz ezber
derslerinden biri” olarak görülmesi, sanat eğitimi sürecinde
sanat tarihinin önemini kavramamış
olmaları bu yetersizliğin
nedenlerinden bazılarıdır. Öğrencilerimizin bir çoğu sanat eğitimi
sürecini bir kurs
eğitimi gibi sadece teknik
öğrenme süreci olarak görmekte, sanat
tarihi ve sanat kültürü gibi teorik derslerin gerekliliğine inanmamaktadır. Bütün bunlar
sanat tarihi derslerinde öğrenme
süreçlerini olumsuz
etkilemektedir.
Öğrencilerin
çoğunluğunun sanat eğitimi
sürecinde bilindik içi
boş marjinal sanatçı pozları ve
davranışlarını taklit ederek, disiplinli
, bilimsel, emek ve bilgi yoğun çalışma süreci
yerine lümpen arayışlara yönelmesi dikkat çekicidir. Çok sayıda öğrenci sanat
tarihinin temel kavramlarını, dönemsel üslub özelliklerini,
önemli sanatçı ve
eserlerini bilmeden mezun
olmaktadır. Öğrencilerin mesleki anlamda
oluşturmak zorunda oldukları
sanat dilinde ne yazık
ki sanat tarihi kavramları çok
az yer tutmaktadır. Yıllardan beri
yaptığım sınavlar öğrencilerin bu
alandaki yaklaşımlarının ve kazanımlarının kanıtı olmuştur. Bu konuda örnekleyici olması
açısından somut bir veri
olarak Batı Sanatı Tarihi dersi final
sınavına ilişkin bazı değerlendirmeleri paylaşmak
isterim.
Bilgi,hatırlama,eşleştirme yorumlama ve sentez gerektiren farklı soru tiplerinin sorulduğu sınavdan bazı soruları ve sonuçlarını aşağıda belirterek okuyucunun değerlendirmesine sunuyorum.
Bilgi,hatırlama,eşleştirme yorumlama ve sentez gerektiren farklı soru tiplerinin sorulduğu sınavdan bazı soruları ve sonuçlarını aşağıda belirterek okuyucunun değerlendirmesine sunuyorum.
Derslerde anlatım,
soru cevap, gösteri (sunum) ,uygun zamanlarda yurt içi ve yurt dışı gezi – gözlem – araştırma yöntemleri uygulanmaktadır. “Sanat Eğitiminin
yaygınlaştırılması, sanat eğitimcisi yetiştirmede gösterdiğim üstün
başarı” nedeni ile 2012 yılında GÖRSED (Görsel Sanat
Eğitimcileri Derneği ) tarafından yılın sanat eğitimcisi ödülünün tarafıma verildiğini de (reklam yapıyor gibi görünmekten mahcubiyet duyarak) belirtmek
isterim
Sınava 47 öğrenci katılmıştır.
Her sınavda sınav konuları
içinde geçen bazı temel kavramların sorulacağı öğrenciler tarafından bilinmektedir.Bu kavramlardan sınavda sorulan;
öğrenci tarafından doğru olarak bilindiği görülmüştür. Bu arada sfumato’ya Japon resim türü, Pieta’ya baskı tekniği cevabını verenler olmuştur.
tomar
|
1
|
Kolaj
|
18
|
sfumato
|
15
|
Pıeta
|
7
|
chiaroscuro
|
2
|
Kübizm
|
22
|
öğrenci tarafından doğru olarak bilindiği görülmüştür. Bu arada sfumato’ya Japon resim türü, Pieta’ya baskı tekniği cevabını verenler olmuştur.
Batı
sanatı tarihinde önemli bazı eserlerin
kime ait olduğuna
ilişkin sorulan soruda
öğrenci tarafından doğru bilinmiştir. Hepsine doğru cevap veren 3, hiçbirine cevap veremeyen 8, sadece birini bilen 4 öğrenci vardır.
Halka Önderlik eden Hürriyet
|
12
|
Uzun
Bacaklı Fil
|
22
|
Apollon
Ve Defne
|
12
|
Marat’ın Olümü
|
15
|
Mavi
Sürücü
|
3
|
İmpravisation’lar
serisi
|
10
|
Avignon’lu
Kızlar
|
15
|
Türk
Hamamı
|
7
|
Başak
Toplayan Kadınlar
|
17
|
Çığlık
|
28
|
öğrenci tarafından doğru bilinmiştir. Hepsine doğru cevap veren 3, hiçbirine cevap veremeyen 8, sadece birini bilen 4 öğrenci vardır.
Öğrencilere avantaj sağlasın ve sınav motivasyonunu artırsın diye sınav
sorularını kapsayan konulardan, sınav
sorularının dışında 10 puan değerinde kendinize bir
soru sorup cevaplayınız denilmiştir. Bu kapsamda
47 öğrenciden 34 nün kendine soru sorabildiği, 13
öğrencinin kendine soru
sor(a)madığı, 15 öğrencinin kendine
sorduğu sorudan 10 tam puan aldığı
görülmüştür. Bazı sorular
öğrencilerin dil ve bilgi
yeterliliğinin düzeyini
göstermesi açısından olduğu gibi yazılarak aşağıya aktarılmıştır.
.
Expresyonizmin
etkilediği düşünceler nelerdir?
|
Bazı
sanat akımlarını yaptığı tablo ve sanatçısıyla örnek veriniz
|
Rönesansın
sözcük anlamı nedir?
|
Trabzondaki
Ayasofya müzesi hakkında bilgi
veriniz (Bu sınav konularımız arasında değildir)
|
Rönesans
nerede doğmuştur yanıtlayınız en kısa hali ile (Cevap:
Fransanın fuloransa kentinde 15.yüzyıl ortalarında doğmuştur)
|
Çığlık
tablosu neden yapılmıştır (Cevap: Picasso tarafından ülkedeki direniş ve halkın
sesini ve zulmünü seslendirmek amacıyla yapılmıştır)
|
Güzel
Sanatlar Fakültelerinde, Tasarım Fakültelerinde , Eğitim fakültelerinin Güzel
Sanatlar Eğitimi Bölümü ve Konservatuarlarda öğrenim
gören gençler; yaşamlarınıza ister profesyonel sanatçı olarak , ister
sanat eğitimcisi olarak devam edin, kimliğinize saygın sanatsal duruş, entellektüel bir
derinlik kazandırmak istiyorsanız
sanat tarihi evrenine yakın durmanız
gerekir. Sanat eğitimi
sürecinde çok yönlü ilgi, çok yönlü
bilgi ile kendini yetiştirmiş, sanat tarihini temel
beslenme kaynağı olarak
gören sanatçı ve sanat
eğitimcileri dünyayı daha kolay kavrayabildikleri için genç
kuşakların sanatsal bilgi ve
becerilerinin artmasına daha kolay katkı
sağlayabilirler. Dünyanın ve sanatın
bizden önce var olduğunu,
bizden sonra da var
olacağını bilmek zorunluluğumuz vardır. Çünkü; bugünü değiştirmenin ve
dönüştürmenin gücü ve sırrı buradadır.
*KTÜ FATİH EĞİTİM FAKÜLTESİ –GÜZEL SANATLAR EĞİTİMİ BÖLÜMÜ
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder